Vis enkelt innlegg
Gammel 18-05-12, 11:16   #142
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg snakker ikke Valdresdialekt, men vokste opp i Valdres. Men hey, hvis jeg kan påberope meg å ikke være derfra fordi jeg ikke snakker dialekta er det helt greit for meg.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror ingen av dem ville ta det ille opp om man protesterte og sa "men du snakker da ikke Trondheimsdialekt!" eller "nei, du må da være lenger nordfra?", men jeg synes de bør ha rett til å selv definere at de "kommer fra Trondheim".

Opprinnelig lagt inn av m^2

Ikke nødvendigvis... sånn som meg da, som er NATO-unge og har bodd ørti-fjørti steder i mitt liv og snakker en grei østlandskdialekt, med litt innslag av nordlending, sørlending og engelsk. Alt etter som dagsform, humør, hvem jeg snakker til og hvor jeg bor. Jeg kommer egentlig ikke fra noe sted. Men jeg føler tilhørighet til et sted, som er der mamma vokste opp. Det er der jeg sier jeg _er_ fra. Men jeg bodde flere år nordpå som liten enn jeg bodde der som tenåring. Så jeg _er_ vel egentlig nordfra da. Men jeg snakker ikke dialekten fra noen av stedene. Det gjør ikke tilhørigheten min til de stedene noe mindre.

(Svarer på tre innlegg under ett - toppen av effektivitet! )

Nei, dere har rett. Man kan godt være fra et sted uten å snakke den opprinnelige dialekten. Det jeg mente å si var:
"Jeg synes ikke det er fordomsfullt å anta at en person som sier h*n er fra Toten snakker den dielekten" (selv om det er unntak, slik dere skisserer).

Eller man er fordomsfull, vi er alle full av antagelser og ting vi tror vi vet. (Jeg var jo feks ikke klar over at Maveric var i slekt med Isfolket før denne tråden, det er nok der det eksotiske utseende kommer fra :dukker: ) Og jeg tenker at grunnen til disse antagelsene er sårende er når de ikke stemmer. Så man må justere seg når man blir korrigert. Og om man vil justere seg i enkelttilfeller eller mer generelt vil jo være en vurderingssak (jeg har jo feks ikke endret på min antagelse om at generelt sett vil folk fra et sted snakke den dialekten, selv om jeg selvfølgelig tror på det dere sier og har gjort (midlertidige?) mentale noter om at denne antagelsen ikke gjelder for Maveric og m^2 og de du nevner, SP.)