Sv: Sykemeldinger
Det går også an å ha to tanker i hodet på en gang. Flere på fp har et slikt forhold til kontantstøtten, man er imot den på prinsipielt grunnlag, men likevel glad for at det finnes og man velger å benytte seg av det i den situasjonen man er i akkurat da. På samme måte går det an å på generelt grunnlag mene vi har for stort sykefravær (enten man tenker på dette som et delvis moralsk problem eller utelukkende økonomisk problem), men at man samtidig er glad for at ordningen finnes når man trenger den selv. Man lar ofte ikke være å benytte seg av en ordning man har behov for i øyeblikket selv om man på generelt grunnlag mener at den er for dyr/har for mange bivirkninger for landet som helhet og derfor burde vært redusert.
Jeg tror jeg skjønner hvor HI vil, men det blir vanskelig å diskutere når man blander kortene på den måten, politikerne er mange enkeltindivider og ikke en stor masse, og det er forskjell på debatt på prinsipielt statistisk grunnlag og uthenging av enkeltindivider. Jeg har aldri hørt en politiker mene noe offentlig om enkeltindivider som er sykmeldt.
Det jeg imidlertid synes er problematisk er at det etterhvert finnes endel ordninger for politikere og statsråder som ikke er tilgjengelige for mannen i gata. Det fjerner noe av prinsippet om at lover og regler vedtas av de samme menneskene som må leve med dem. Det er lettere å vedta en nedskjæring som uansett ikke rammer en selv.