Vis enkelt innlegg
Gammel 21-05-12, 08:53   #1
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flere skolepsykologer?

Jeg hørte en sak på radioen på vei til jobb om skolepsykologer, eller rettere sagt mangelen på dem. I Bergen kommune er det kun en eneste skole som har fast ansatt psykolog.
Elever og foreldre er veldig fornøyd med det, naturlig nok, og det gir jo ungdommer i det som kan være tøffe tider i utg.pkt. kort vei og nada henvisning, ingen involvering av fastlege og/eller foreldre og er i det hele tatt et supert tilbud.
Men altså bare på en skole.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.8140552

Kjersti Toppe (stortingsrep. SP) mener at en bør satse mer på dette, nettopp fordi en kan fange opp problemer tidlig, andre som f.eks. Hilde Onarheim (helsebyråd i Bergen, Høyre) mener at helsesøstrene kan ta seg av dette.

Jeg tenker at så lenge det er stadig økende antall nordmenn med psykiske plager, så er det kjempeviktig å kunne tilby hjelp så tidlig som mulig. Det vil koste fletten å ha en psykolog på hver skole, men samtidig tror jeg neppe at helsesøstre er godt nok.
Sorry, men alle de som har vært et par minutter på foreldreforum har lest om mange nok kreisi helsesøstre som voksne kvinner (og menn) har problemer med å håndtere. Og så skal man liksom blottlegge seg for dem?! Tror'kje det nei.

(På en helt annen side så forfaller skolene i Bergen så mye at flere av dem enten er stengt eller vurderes stengt. Da virker det råflott å skulle ansette psykologer, når det man trenger mest er ventilasjon og mindre muggsopp. Skolen som har psykolog er for øvrig under renovering, og har både godt inneklima og psykolog. )