Sv: Sykemeldinger
Jeg har hatt to lengre sykemeldingsperioder bak meg, en som gravid med ekstrem og langvarig kvalme og en etter at jeg smalt i veggen. Den første var før NAV strammet inn på sykemeldingsregimet og den andre etter, og det jeg opplevde var at med et strammere regime og klarere regler så fikk jeg en mye bedre dialog med arbeidsgiver, hvor vi diskuterte tilrettelegging, hvor mye press jeg kunne tåle og hvilke tiltak vi kunne ta i bruk. Dette førte til at jeg faktisk jobbet meg igjennom hele perioden, og gradvis reduserte på sykemeldingsprosenten til jeg følte meg frisk nok til å jobbe fullt igjen. Jeg opplevde et NAV, en lege og en arbeidsgiver som alle følte at de visste hvilke rettigheter og plikter alle hadde, og det åpnet dermed opp for en veldig god dialog. Dette krevde jo selvsagt at jeg var åpen om hva jeg slet med, hvis ikke ville alt vært mye vanskeligere.
Jeg synes det er dumt at sykemelding brukes som middel i enkelte saker, ikke på grunn av enkeltsaken, men på grunn av signaleffekten det gir. Arbeidsgiver er teit? Sykemelding. Ooooops, jeg har gjort noe galt og opplever sterkt press fra media eller andre? Sykemelding. Det er flott at vi har et så godt støtteapparat i dette landet, men som Billa påpeker så er det en begrenset ressurs og da må det settes krav til hvordan ressursen brukes.