Sv: Sykemeldinger
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Er det mulig?
Gidder du ikke gå på skolen? Skolen sin feil
Gidder du ikke jobbe: Jobben er ikke "meningsfylt" nok eller arbeidsmiljøet er ikke bra nok.
Du tror ikke at det faktum at man faktisk får så man klarer seg, til tross for at man ikke møter på jobb eller fullfører skolen, har _en del_ med både frafall i vg.skole og sykefravær å gjøre?
For å sette det på spissen: Hva hvis jeg våkner en dag og jobben min plutselig ikke virker meningsfull lenger, i og med at mange elever dropper ut og mange heller vil surfe på nett enn å høre på meg? Arbeidsgiver sin feil? Samfunnet? Er det greit at jeg blir sykmeldt fordi "jobben min ikke føles meningsfull?"
Jeg skjønner hva Meissa mener. Her er det ikke snakk om 'skyld', men kanskje årsaker. Greit nok at det er slappe ungdommer som slutter på skolen, det kan man jo gjerne synes. Men på et samfunnsnivå må man se på ulike tiltak som kan bøte på det problemet. Ikke bare fnyse og si - 'skyld på skolen'. Det kommer ikke konstruktive løsninger ut av det.
Nå er det ingen opplagte ordninger for de som dropper ut av skolen. Det er ingen penger å hente hos NAV - så sånn sett burde man her kanskje se på hjemmet og hva slags curlingtilværelse de har levd med, når de bukker under ved det minste press.