Sv: Folk som ikke liker dyr ...
Hvilke relasjoner man har til dyr varierer veldig.
Jeg tror det kan være større forskjeller dyreeiere i mellom enn mellom dem med en OK relasjon til dyr og dem som ikke har relasjon til dyr.
Jeg er oppvokst med et ganske praktisk forhold til dyr, men det var samtidig nært.
Vi hadde ungdyr, griser, høner og katter. Dyra i fjøset var vi glad i, men de hadde en praktisk funksjon. Kattene var rundt oss, men vi var ikke veldig opptatt av dem. De hørte til på en måte og de var en del av familien, men de ble ikke behandlet som mennesker. Om en av kattene ble syke så ble de avlivet. De ble ikke utsatt for store operasjoner i narkose. Kattene fanget mus og var gårdskatter.
Kontrast til dette var ei dame som bodde ikke langt fra oss som hadde en katt som var babyen hennes. Katten bodde på et pidestall i stua, var aldri ute, ble operert opp og i mente og fikk bare spesialmat og fine behandlinger. Relasjonen mellom katteeier og katt var i dette tilfellet veldig spesielt og temmelig nært, men jeg vet ikke om jeg synes det forholdet til dyr var noe sunnere og mer empatisk enn det forholdet vi hadde til våre gårdskatter. Jeg tror når alt kom til alt at våre katter fikk mer lov til å være katt enn katten som bare tisset på innendørs kattedo og sov på et pidestall.
|