Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?
Jeg synes det er for mye forlangt av en sjuåring at hun skal akseptere at hun er den eneste i klassen som ikke får gaver i sitt eget bursdagsselskap. Hun synes jo Barbie-kopien med den lilla plastdelfinen er fantastisk, selv om jeg ikke er optimistisk i min vurdering av dens lekepotensiale og slitestyrke. Det hindrer meg ikke i å ønske meg at ting var annerledes, men det måtte jo endres på makronivå.
Jeg synes forresten at de digre elefanthordebarnebursdagene er en uting på generell basis, fordi det ofte ikke er hyggelig verken for bursdagsbarn eller gjester, men jeg viser til diverse diskusjoner på FP om inkludering i barneselskaper når det gjelder grunner til at jeg fortsetter med dem likevel.
Ting har fordeler og ulemper. Man kan godt fortsette med en ordning som har mange ulemper fordi man synes fordelen oppveier for ulempene. Det betyr ikke at det blir ulovlig å hjertesukke over noen av konsekvensene, eller at det er umoralsk å droppe direkte aktivisme som går utover ungene.
|