Vis enkelt innlegg
Gammel 24-05-12, 15:24   #68
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg tror at de aller fleste barn som har mer enn de trenger har fått de fleste greiene fra foreldrene sine. Den beste måten å hindre at de får for mange ting er kanskje å droppe en del av innkjøpene man gjør selv, heller enn å hindre folk i å gi gaver.

Det stemmer kanskje for de aller fleste barn, men det stemmer ikke hos oss. Jeg kan si med hånden på hjertet at vi kanskje har kjøpt 10% av de lekene som befinner seg i huset vårt. Jeg ser at vi har mindre enn de fleste andre, men det er likevel altfor mye, og det er svært mye som ikke blir brukt.

Når det gjelder barnebursdager, får vi ikke ræl - men vi får ganske mange ting som er ganske like. Derfor bytter vi ofte en del og kjøper en eller to litt større ting i steden. Dette holder også mengden nede.

Minstemann holder nå på å vokse fra "babylekene" sine, og jeg gleder meg enormt til å få sortert ut, kastet og gitt bort.

Det etiske aspektet i det hele er også en side av saken, men vi prøver å bøte på det med å gi bort ganske mange ting hvert år under Frelsesarmeens juletre. Da vet vi at andre barn får glede av det, og barna våre synes det er veldig stas å være med å pakke inn og reise og legge det under treet.

Bare det at for mye leker er et problem hos mange sier jo litt om kjøpesamfunnet vårt da. Jeg er skeptisk til lekemengder, men jeg er enda mer skeptisk til trender som kommer litt senere i forhold til hva man "må" ha for å være med på skolen. Vi arbeider aktivt for å få barn som ikke måler verdien av andre i materielle goder og som klarer å stå for dette ved å selv ikke ha alt som "kreves". Heldigvis er det mange andre foreldre som er på samme sporet her oppe, og håpet er å unngå "Blærumssosser" om noen år. Og det begynner når de er små - tror jeg.