Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Men hva i alle dager handler det om? Har ikke din jente også bursdag en gang? Mine svigerforeldre har også prøvd seg på sånt ("han må jo få noe han også, så han ikke blir lei seg") og jeg har avslått tvert. Ungene må tåle å ikke alltid få gaver når andre får, for ikke å snakke om at besteforeldre og andre må skjønne at det ikke er farlig at ikke alt er på millimeteren likt hver gang. Barna prøver seg noen ganger de også- "hva skal jeg få da?" når f.eks broren har fått nye sko. Jeg spiller bare dum og later som om jeg ikke skjønner hvor de vil, det funker ganske bra. ( ) Den som trenger noe får, den andre må vente til han trenger noe.
Opplevde det forleden da jeg kom hjem med nye gore tex sko til eldste (klaget på gamle, fikk nye av butikken), drikkeflaske til eldste (også ny pga klage), en bukse til eldste mens yngste "bare" fikk en tynn lue (som han trengte). Fikk kommentarer på det fra venninne til eldste at det jo ikke var rettferdig. Hvorfor fikk han bare en ting mens søsteren fikk fire? Vel, det var det de trengte, sånn er det bare. De er vant til at det er slik og reagerte ikke på det.