Vis enkelt innlegg
Gammel 27-05-12, 21:42   #89
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Amming av store barn

Jeg syns Esmes påstand om at man BARE ammer store barn fordi man selv får noe ut av det er helt absurd.

Ja, det er ikke påvist helseeffekter av amming ut over en veldig kort spedbarnsamming. Men for meg betyr ikke det at det ikke er en nyttig og greit tilleggsnæring av noe som er bra. Å påvise positive helseeffekter av ernæring er kjempevanskelig, så lenge det ikke er "fem om dagen" vs. "ingen grønnsaker" eller "tran og fisk" eller "ingen d-vitaminer". Særlig siden det også, ofte, er store sosiale forskjeller mellom ammere og de som ikke ammer, som gjør det kjempevanskelig å tolke dataene. SÅ store undersøkelser er det vel ikke foretatt, heller? (Jeg håper dette er noe de vil bruke mor-barn-dataene til etter hvert, forresten! )

For meg føltest det å gi barnet morsmelk omtrent som å gi det tran eller epler, sånn ernæringsmessig. En fin ting. Ikke livsnødvendig, ikke avgjørende. Men en ok næring.

Og i tillegg ga det OSS noe veldig fint, denne tvungne, rolig-pustende, nære time-outen, som ble prioritert foran alle "skal-bare"-ene. Stille. Oss. Nært.

Jeg syns i hvert fall unger opp til 3-årsalderen er SMÅ, små plutter, altså. Snart-skolebarn? Kanskje ikke. Men det er jo så sjeldent at jeg ikke klarer å lage en stor heisagreie rundt det.