Sv: Amming av store barn
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Jeg tror dessverre ikke at åpenlys amming av fire-femåringer vil gjøre det mer sosialt akseptert å amme ettåringer åpenlyst, snarere tvert i mot.
Dette er vel hovedessensen. Jeg syns unger godt kan ammes offentlig til de blir både to og tre år. Men etter den tid begynner det dessverre å bli såpass stigmatiserende at man bør tenke seg nøye om. Jeg merket det selv allerede før jenta mi hadde blitt halvannet år. Det var ikke OK å amme henne i barnehagen før vi gikk hjem.
Så da fant jeg en annen måte å tilfredsstille hennes ønske om pupp samtidig som jeg skjermet henne fra nysgjerrige og fordømmende blikk: Jeg ammet i bæretøy. Og det funket helt utmerket for oss.
Men så har min jente alltid vært glad i puppen. Det var aldri snakk om ammevegring fra hennes side. Men jeg har ei venninne som har ei jevnaldrende jente, og jeg la definitivt merke til forskjellen. Min venninne måtte virkelig jobbe for at babyen (9 eller 10 mnd) skulle ta puppen og få i seg morsmelk. Type stille og rolig mørkt rom totalt uten forstyrrelser. I samme setting var det bare for meg å vippe fram puppen, så var min jente fullstendig opptatt, uavhengig av lys, antall mennesker og hvor mange forstyrrelser det var i rommet.
Så jeg forstår veldig godt at noen slutter ammingen på dette tidspunktet. Det blir rett og slett for mye jobb å få det til.
oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
|