Vis enkelt innlegg
Gammel 29-05-12, 20:47   #86
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Å jobbe som førskolelærer ville for meg ha vært kjempetøft. De som får det til og gjør en god jobb med det er rett og slett laget av et annet stoff enn meg.

Jeg har for øvrig tro på det at yrker som før i tiden var oppgaver gjort ulønnet av kvinner, basert på at de i egenskap av å være kvinner var egnet osv. generelt sett er dårligere lønnet enn andre yrker blant annet på grunn av dette utgangspunktet. Altså; barnepass, eldreomsorg, sykepleie osv. Jeg sier ikke at det er en bevisst tankegang, men jeg tror det startet med et lønnsgap mellom disse yrkene og andre, og at en del av det videreføres fordi "det alltid har vært sånn". Det er ikke så fryktelig mange generasjoner siden lærergjerningen, barnepass, eldreomsorg og sykepleie var regnet som et kall i et samfunn der man ikke så viktigheten av at kvinner skulle tjene egne penger. De var jo tross alt noens kone, datter osv. Som sagt; det er ikke sånn man tenker nå, men jeg tror allikevel det har gitt et etterslep man nå i ettertid må fremvise enorm politisk vilje for å få bukt med.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat