Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?
Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.
Hvorfor må alle diskusjoner om lengde på utdannelse vs lønn, ende med lærere på ene siden, og "alle de andre" på andre siden?
Det er hinsides lønnsforskjeller i dette landet, mellom menn og kvinner, mellom likt utdannede, mellom de med like lang utdannelse, og mellom bransjer. Det vil aldri bli likt.
Jeg er Siv.øk, jobber i det private, og tjener flere hundre tusen mindre enn det mange av mine studiekamerater gjør idag. Vårt firma har ikke de største lønningene, det er et relativt stort firma. Selvfølgelig stiger lønningene kraftig med trinnene på karrierestigen, men firmaet lønner ikke utdannelsen. Men jeg trives nå, lell.
Er det hinsides lønnsforskjeller i dette landet? Er ikkje vi eit av dei landa med flatast lønnsstruktur? På eit foredrag en gang sa foreleseren at medan vi i Norge kan gange industriarbeideren si lønn med fem for å få administrerende si lønn kan en i USA oppleve å gange den med 400 for å få differansen.
Eg har ikkje sett noko forskning på dette frå NHO som eg kan komme på men vi må vel vere eit av dei landa med flatast struktur? Kor mange andre land kan skilte med minstelønn i dei fleste overenskomstar til dømes?