Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?
Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.
Hvorfor må alle diskusjoner om lengde på utdannelse vs lønn, ende med lærere på ene siden, og "alle de andre" på andre siden?
Det er hinsides lønnsforskjeller i dette landet, mellom menn og kvinner, mellom likt utdannede, mellom de med like lang utdannelse, og mellom bransjer. Det vil aldri bli likt.
Jeg er Siv.øk, jobber i det private, og tjener flere hundre tusen mindre enn det mange av mine studiekamerater gjør idag. Vårt firma har ikke de største lønningene, det er et relativt stort firma. Selvfølgelig stiger lønningene kraftig med trinnene på karrierestigen, men firmaet lønner ikke utdannelsen. Men jeg trives nå, lell.
Når det gjeld denne tråden, så var det vel ein spin-off frå tråden som heiter "Hvorfor streiker lærerne?".
Eg meiner at lærarar ikkje får den anerkjenninga vi burde, i form av lønn, arbeidstid og status. Eg veit at eg ikkje er den første pliktoppfyllande læraren som synest jobben er vanskeleg å leve med, og som ser etter jobb i andre bransjar. Ifølgje Landslaget for Norskundervisning, er dette i ferd med å bli eit samfunnsproblem, fordi verdifull kompetanse søker seg bort frå skulen etter få år.
Eg trur ikkje lærarar står i ei særstilling, men er eit eksempel på ei yrkesgruppe som ikkje får den anerkjenninga som ho burde hatt. Ikkje den einaste.
|