Vis enkelt innlegg
Gammel 29-05-12, 22:45   #15
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Det er og arbeidsforhold og belastning som gjer at eg vurderer ein annan bransje. Det er også derfor eg blir veldig provosert over denne haldninga om at kven som helst ufaglært kan gjere den same jobben. Fordi det er ein svært krevande jobb.

Ja. Krevende, og slik jeg (som jobber mye med kriminalitet) ser det; vanvittig viktig sett i sammenheng med samfunnsnytte.

Jeg mener at mye av problemet er måten man måler resultater og innsats på. I mange yrker kan man i teorien gå inn som ufaglært (eller umotivert, faglig svak eller hvasomhelst) og klare seg uten at noen merker noe spesielt, fordi resultatene på mye av det man gjør ikke er målbare umiddelbart eller i det hele tatt. Arbeidet som blir gjort har ofte enormt stor betydning på mange nivåer, men resultatene og mangelen på det er vanskelig tilgjengelig. Da er det lett å si at hvem som helst kan gjøre jobben, selv om det etter min mening ikke er riktig. Å ikke mestre oppgaven med tegning av ventilasjonssystemer blir veldig synlig og umuliggjør det å ta inn en tilfeldig person til oppgaven. Å ta inn en vikar i en barnehage som ikke har kompetanse til å observere og kartlegge et barn for omsorgssvikt i tidlige år, kan få enorme konsekvenser både for barnet og samfunnet, men det er ingen som kan trekke en rett linje mellom den faglærte barnehageansatte som ikke var der, og den ødelagte voksne med rus- og kriminalitetsproblemer. At det er sammensatt og kompliserte sammenhenger, betyr ikke at det er mindre verdt enn oppgaver man kan sette to streker under svaret på.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat