Vis enkelt innlegg
Gammel 29-05-12, 23:18   #172
Left
Passiv

Standard

Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Sånn sett. Ja, men kva med sjukepleiarar som skal gjennom samme pensum i fysiologi og anatomi som legar, på halve tida? Det koster eindel, det også. Og det er jo allereie slik at det lønner seg å bli lege, jurist og eindel andre yrker, økonomisk. Men nå er jo problemet at det er stor etterspørsel etter kompetanse i ein del yrker som også krev middels lang utdanning, som folk ikkje vel. Og saman med barnehagereforma, er det i ferd med å bli eit samfunnsproblem at folk ikkje vel for eksempel førskulelærarutdanning.

Vi tar ikke samme pensum i anatomi og fysiologi som medisinstudentene nei, de har nok ganske mye mer ned på detaljnivå enn det vi har. Jeg skjønner jo at de må gå 6 år, og vi 3 år. Men jeg kunne jo ønske for det, at man fikk litt høyere lønn. Jeg ser for meg om noen år, at jeg vil se på det grønne gresset på andre siden av gjerdet, fordi jeg gidder ikke å slite meg ut på jobbing til alle døgnets tider, helligdager og hva har du - og jeg er drittlei av å jobbe helg. Jeg kommer nok ganske sikkert til å jobbe med noe som er relatert til utdannelsen min, men ikke i pleie og omsorg ned på brukernivå. Og med stor sannsynlighet så vil jeg tjene noe det samme som nå, u t e n helger og helligdager.

Svar med sitat