Sv: Kompetanse til voksne i barnehage
Opprinnelig lagt inn av Maz, her.
For noe fjolleri.
På min datters SFO har vi fått inn en person som er på tiltak. Hele SFO er forandret. Ungene vil ikke hjem, de elsker å være der, vurerer protestaksjon om hun slutter.
Når det gjelder barnehageansatte så har jeg truffet skikkelig nepehoder som er utdannet barne og ungdomsarbeider, og tror vel egentlig litt livserfaring og sunt folkevett trumfer den utdannelsen stort sett.
Altså: Det er klart man kan finne gull på NAV sine tiltak også. Jeg har funnet flere gullklumper der. Men generelt har NAV hatt en idiotisk holdning til at Gud og Hermansen kan jobbe i barnehage og sender ofte folk som burde holde seg veldig langt unna barn og er utrolig lite motivert til å jobbe i barnehage. De skjønner rett og slett ikke at det kreves litt mer enn å sitte ved et bord å tegne.
Og nei, jeg kjøper ikke at livserfaring slår utdanning. Jeg har sett nok av voksne damer som kommer inn i barnehage i en alder av 50+ og tror at man kan gjøre akkurat sånn som man har oppdratt sine barn hjemme. Og som mener akkurat som deg - at livserfaring er det eneste som duger og at pedagoger er oppskrytt.