Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?
Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.
Hvis lærere hadde godtatt differensiert lønn med individuelle forhandlinger, og normal jobbsikkerhet, så hadde garantert lønnen økt for gode lærere innen den kompetansen vi trenger.
Så lenge man krever mer til alle store grupper, blir det bare en generell lønnsheving og inflasjon som spiser det opp, også må de beskyttede næringene som skriker etter arbeidskraft øke lønningene igjen. Så e det påan igjen.
Man MÅ ha lønnsforskjeller hvis tilbud og etterspørsel på jobbmarked skal funke.
Har lærere mer enn normal jobbsikkerhet? Det er nytt for meg - eventuelt gammelt nytt, den ansettelsesavtalen som lærere hadde før finnes ikke lenger.
Jeg kan godt være for individuelt fastsatt lønn inntil ei viss grense - i noen yrker syns jeg det er veldig vanskelig å forsvare slik lønnsfastsettelse. Folk som jobber i barnehage, sykepleiere, helsefagarbeidere - og lærere, f.eks. Hvordan skal min individuelle lærerlønn fastsettes? Jeg scorer knallgrønt på alle elevundersøkelser - samtlige av mine klasser gir meg beste karakter. Det føles ikke helt fortjent. Noen mener nok at jeg er flink, andre liker meg bare og syns jeg er grei, noen syns jeg tross alt er bedre enn CC og NN, mens noen kunne ikke brydd seg mindre og klikker bare et sted. For karakterene i klassene mine er sannelig ikke noe å skryte av - jeg stryker på gausskurven for å si det sånn - så hvis jeg skal få lønn basert på f.eks. eksamensresultater (standpunkt kan ikke brukes, jeg kan gi gode standpunktkarakter hvis jeg vil ha høy lønn), da blir det magert på meg, og jeg kommer sporenstreks til å skifte skoleslag og heller klore meg fast i noen klasser med høyt karaktersnitt fra ungdomsskolen. Eller nei, det kommer jeg faktisk ikke til å gjøre - da kommer jeg til å ta med meg min kompetanse ut av skolen og inn i en annen jobb. Jeg jobber der jeg jobber fordi jeg vil jobbe der, jeg vil jobbe med akkurat den ungdomsgruppa, og hvis trynetillegg skal styre hvilken lønn jeg får så tror jeg ikke tunga mi er skapt for å sleike noen oppover ryggen.
Eller hva med sykepleiere - hva skal være kriteriene for den individuelt fastsatte lønna? Og da tenker jeg ikke på kriterier for individuelt lønnstillegg, det har vi jo allerede i dag, jeg snakker om individuelt fastsatt lønn.
|