Vis enkelt innlegg
Gammel 30-05-12, 12:39   #182
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg har vært tillitsvalgt og sittet i lokale forhandlinger i Oslo med rektor. Det var ikke spesielt hyggelig, og det var helt klart trynefaktor som var cluet. I tillegg fikk vi beskjed fra Utdanningsforbundet om at hvis vi brøt forhandlingene, var det nesten helt sikkert rektors liste som gikk gjennom. Hun startet forhandlingene med å si at X og Y uansett ikke skulle få noen tillegg (to av de mest erfarne lærerne på skolen som absolutt burde hatt), hvis vi krevde tillegg til dem kunne vi bare glemme resten av forhandlingene. Det var ingen objektive kriterier, kun "jeg synes at han eller hun gjør en god jobb eller jeg synes han eller hun gjør en dårlig jobb."

Elendig stemning på skolen og et enda dårligere forhold mellom ledelse og arbeidstakere etterpå. Ingen god ide! Og dessuten tok det enormt med tid som rektor og vi tillitsvalgte absolutt burde brukt på andre ting.

Jeg jobbet også i Osloskolen da vi hadde lokale, individuelle tillegg. På min skole definerte ledelsen kompetansekriterier som skulle verdsettes. Det syntes jeg var en god ordning som fungerte motiverende både med tanke på rekruttering og intern kompetanseheving. Men det fordrer en profesjonelle skoleledelse, så klart. Det du beskriver har jo ingen positive effekter whatsoever.