Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?
Det er helt riktig at det er snakk om en så stor gruppe som streiker at det rett og slett ikke er samfunnsøkonomisk mulig å gi alle et lønnshopp. (I alle fall ikke et som gjør noen forskjell.) Jeg er også for lønnsdiferensiering av lærere, men jeg synes resultatmål er en dårlig måte å måle det på, i og med at "råmaterialet" vårt er så utrolig forskjellig. Jeg synes ikke det er spesielt sjarmerende når trynetillegg-argumentet alltid dukker opp i slike sammenhenger, men jeg skjønner jo at det er fristende å trøste seg med at det har blitt gjort urett når man ikke får samme tillegg som kollegaen får. Det er utrolig demotiverende å jobbe sammen med folk som aldri yter en millimeter mer enn det må for å unngå å få sparken.
Men hvorfor bør lærere testes hvert femte år? Holder det ikke at man hever snittet litt for å komme inn, slik at man vet at man faktisk har kompetansen man trenger i de ulike fagene? Det må da være måte på mistillit. Jeg lar meg iallfall ikke teste før testing hvert femte år er obligatorisk for alle andre yrkesgrupper også.
|