Sv: Kompetanse til voksne i barnehage
Pedagog 2 er det som også kalles førskoleærer stilling. Det er en førskolelærer uten lederansvar.
Førskolelærerenes kunnskap om ting som er anderledes, barns utvikling, psykologi, tilknyttning er vikig for at barnehagen skal bli en pedagogisk institusjon. Barnehagen skal ikke bare være passing av barn, ikke engang for 1åringene. Man skal ha et åpent blikk for hvor barnet er og hvor man kan hjelpe det videre for å få den beste utviklingen.
Vi er veldig heldig på min jobb. Vi har Pedleder og førskolelærer på alle avdelinger, mange av pedagogene har også videreutdannelse. Jeg har spesialpedagogikk fek. Vi har og fagarbeider på avdelingene med mer enn 3 ansatte. Alt i alt er det bare 5 assistenter på huset som er ufaglærte, og da på 95barn.
Og det merkes. Det er et høyt faglig miljø. Mange assistenter er fantastisk dyktige og setter mye mer pris på å leke og tulle med barna enn hva fek jeg gjør. Men jeg har en kunnskapsbase når jeg tilnærmer meg barna som de ikke har. Alt i alt utfyller vi hverandre veldig godt. Veiledning er viktig arbeidsoppgave for førskolelærerene.
Jeg synes det er veldig trist at det er sånn førskolemangel andre steder i Norge. Men jeg forstår det og. Når man nesten ikke klarer å leve av lønnen man får om man er alene.
|