Vis enkelt innlegg
Gammel 01-06-12, 22:19   #76
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kompetanse til voksne i barnehage

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Fra januar 2013 skal vi øke pedagogtettheten noe. Er det noen som vet om dette er et landsomfattende tiltak eller om det er kommunen "min" som har bestemt dette. Jeg hørte bare styreren min si dette i forbifarten. Det er supert med flere pedagoger i barnehage, men ressursen vil bli den samme da - det vil nødvendigvis bli lavere voksentetthet på den måten.

Det er vel ikke vedtatt noe enda. Men det ligger en NOU til behandling nå, og der står det mye om bemanning i barnehagen. Lovforslaget sier blant annet færre barn per. pedagog, tallfestet antall barn per assitent og min. 25% av grunnbemanning fagarbeidere.

Hele NOU`en på nesten 400 sider handler i hovedsak om kvalitet i barnehagene, og det trengs etter ett tiår med fokus på kvantitet fremfor kvalitet.

Jeg skal ikke synse for mye om hvor mange pedagoger/assistenter det bør være, men jeg savner ett faglig miljø i mange barnehager. Det er ikke alle som passer i en barnehage, det er ikke bare å bytte bleier, rydde leker og gi en kos.

Jeg var en av de som jobbet som ped.leder på disp for noen år siden, og jeg trodde jeg gjorde en ok jobb, men nå over halvveis i utdannelsen min ser jeg jo hullene jeg hadde. Jeg tenkte lite over hvorfor jeg gjorde det jeg gjorde og jeg visste rett og slett ikke at det var min oppgave å veilede assistenter på jobb. Jeg var rett og slett ureflektert. Jeg gjorde nok en ok jobb, jeg var ikke helt på viddene, men jeg hadde ikke den oversikten som krevdes av meg. Foreldrene såg ikke denne biten, de var strålende fornøyde de. Jeg fikk jo hverdagen til å gå rundt liksom.

Jeg mener barnehagen handler om så mye mer enn bare å få hverdagen til å gå rundt. Det kreves ett miljø blant ansatte der man reflekterer over sine verdier, sine mål og sitt barnesyn. Barnehagen trenger å heve kompetansen til alle som jobber der, ikke i form av høyskoleutdanning, men i form av ett godt fagmiljø of proffesjonelle arbeidstakere som tar jobben sin på alvor.

(også må jeg slenge på i parantes at jeg tror det vil være lettere å få dette fagmiljøet dersom det var litt høyere pedagogtetthet i barnehagen)