Vis enkelt innlegg
Gammel 05-06-12, 14:52   #13
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streik som sanksjonsmiddel

Så lenge vi offentlig ansatte (jeg er også offentlig ansatt) er ca. halvparten av arbeidsstokken i landet, så tror jeg faktisk vi må nettopp det; ta i mot det vi får tilbud om, så lenge det ligger innenfor en rimelig ramme (hvilket jeg vil påstå at det gjør i år). Realiteten er jo dessuten den at så lenge fagforeningene blokkerer for muligheten til reelle individuelle forhandlinger, så får man ikke til å presse opp lønningene for den store massen, fordi det ikke finnes noen i egen gruppe man kan peke på og si: "Se på Kari, jeg yter faktisk like mye som henne i jobben min og får tilsvarende eller bedre resultater. Jeg forventer å tjene like mye som henne, hvis ikke finner jeg meg en annen arbeidsgiver." Det skal mye til for å heve lønninger til store grupper arbeidstakere, fordi hevede lønninger fører til økt forbrukerkraft, som igjen fører til økte priser. Gir man halve arbeidsstokken 2,7 % i flat lønnsøkning kan du være temmelig sikker på at det gir seg utslag i økte priser i det ene eller det andre markedet, fordi markedsprisen tilpasser seg kjøpekraften.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat