Sv: Streik som sanksjonsmiddel
Så lenge vi offentlig ansatte (jeg er også offentlig ansatt) er ca. halvparten av arbeidsstokken i landet, så tror jeg faktisk vi må nettopp det; ta i mot det vi får tilbud om, så lenge det ligger innenfor en rimelig ramme (hvilket jeg vil påstå at det gjør i år). Realiteten er jo dessuten den at så lenge fagforeningene blokkerer for muligheten til reelle individuelle forhandlinger, så får man ikke til å presse opp lønningene for den store massen, fordi det ikke finnes noen i egen gruppe man kan peke på og si: "Se på Kari, jeg yter faktisk like mye som henne i jobben min og får tilsvarende eller bedre resultater. Jeg forventer å tjene like mye som henne, hvis ikke finner jeg meg en annen arbeidsgiver." Det skal mye til for å heve lønninger til store grupper arbeidstakere, fordi hevede lønninger fører til økt forbrukerkraft, som igjen fører til økte priser. Gir man halve arbeidsstokken 2,7 % i flat lønnsøkning kan du være temmelig sikker på at det gir seg utslag i økte priser i det ene eller det andre markedet, fordi markedsprisen tilpasser seg kjøpekraften.
|