Sv: Selge bunad, umulig??
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Men skal man kjøpe noe brukt, er det helt irrelevant om den er brukt to eller tjue ganger, de fleste bunader er veldig godt vedlikeholdt uansett. Jeg har en bunad som mammaen min broderte og sydde selv for 40 år siden, den er brukt uttallige ganger, men den ser ikke noe mer slitt ut enn en som er 5 år gammel.
Det er bare tull, rett og slett. (Jeg protesterer ikke på at din bunad ser pen ut, men på din påstand om at alder og bruk er uten betydning.)
Stoffet forringes av alder, og det er klart at en bunad som er brukt mange ganger vil være mer slitt enn en bunad som bare er brukt et fåtall ganger. På min bunad kan man for eksempel se tegn til slitasje på vesten og skjorten, hvis man vet hvor man skal se. Og selv om ikke slitasjen alltid er synlig, vil hyppig bruk bryte ned stoffet på sikt. Det er jo også vesentlig hvilket vedlikehold og behandling bunaden har fått: en ny bunad vil normalt ikke ha gjennomgått så mye dårlig behandling, mens en gammel bunad kan ha vært utsatt for både det ene og det andre, uten at det trenger være synlige spor.
Mitt forsikringsselskap fullforsikrer bunaden til den er 20 år gammel. Når den passerer 20 år, begrenses beløpet som man kan få erstattet. Bunaden min er 30 år gammel, og jeg tror jeg nå er nede i 50 eller 60 % dekning i forhold til nypris.
|