Sv: "Fargede bør holde seg hjemme"
Tribunene blir etter det jeg har forstått trygget ganske greit, slik at det skal være mulig å unngå problemer der. Men det hjelper jo ikke så lenge man må bevege seg i gater og på offentlige steder der det ikke er mulig å ha like strenge sikkerhetstiltak. Det som er "positivt" her kontra i Aserbajdsjan er at fotballvolden er utført av relativt små grupper med farlige og utagerende "supportere" og ikke av myndighetene slik som menneskerettighetsbruddene i Aserbajdsjan. Myndighetene forsøker faktisk å få grep om fotballvolden, og har selvfølgelig ekstra ressurser til å gjøre det nå under EM, så situasjoner er egentlig ganske mye verre der for homofile og fargede til vanlig enn den er nå, sørgelig nok. Disclamer: Jeg kan ingenting om fotballvold eller fotball generelt, har bare sett for mye TV2 nyhetskanalen nå som jeg har permisjon...
Om det er mulig å gjøre så mye for å påvirke meningene til fotballbøllene i en fei tviler jeg vel på, det blir som å forsøke å overtale ABB eller Vigrid til å skifte mening tror jeg. Men kanskje langsiktig holdningsarbeid som tar tak i ungdommer i faresonen kan være noe, dersom organisasjoner støtter eller driver med dette i denne regionen?
|