Sv: "Fargede bør holde seg hjemme"
Det ville nok ikke være så mange land i verden som ville kunne få arrangere hverken EM, VM eller Eurovision hvis vi skulle gå etter "våre" standarer for menneskerettigheter.
Slik vi definerer de og forstår menneskerettigheter i dag er de jo nesten utelukkende forbeholdt "vår" del av Europa og USA. (Bare ta en titt på kartet over land der homofili er forbudt, eller der hvor det ligger forslag til å forby det.)
Rio skal vel ha OL etter London? Vi vet jo allerede nå hvem som betaler prisen der for den utbyggingen som finner sted for å være vertskap.
Afrikanere jublet da de fikk fotball VM. Det var en stor seier for kontinentet Afrika men fy for en pris mange Sør Afrikanere måtte betale.
Det er fryktelig vanskelig å hele tiden veie disse tingene opp mot hverandre. Jeg tror veldig mange ikke er klar over omfanget av høyreekstreme i Øst Europa så hvis noe positivt kommer ut av EM der så er det jo at det rettes et søkelys på dette. Problemet er jo ofte at EU land har de riktige lovverk på plass men virkligheten på bakken er jo en helt annen. I Ungarn er det jo helt ekstermt for tiden men det er jo nesten ikke som snakker om det, og dette er i Europa, vår egen bakgård.
Britiske UD har lenge inkludert i reiseanbefalingene sine til briter med svart eller asiatisk bakgrunn at de må ta forholdsregler når de reiser til en masse land i Øst Europa. Jeg kjenner "brune" nordmenn som har reist på helgeturer til Krakow, Praha, Riga, Budapest osv. som har blitt spyttet på og skreket til på gaten. Moskva er jo noe helt annet, der blir jo afrikanske studenter angrepet hele tiden og økning i antall høyreekstreme er bare uhyggelig.
Hvis det finnes noe positivt i dette så er det jo å tenke på at vi tross alt har kommet en del lenger her i Norge. Vi er faktisk på en helt annen planet hva dette angår.
Jeg tror også at Polen og Ukraina vil "skamme seg" hvis noe skulle skje under EM, og med rette. Det i seg selv kan også være positivt i den forstand at det markeres så tydlig at dette er så totalt uakseptabelt og ikke greit overhode.
|