Sv: Biljakter og ansvar
Klart det er trist når man mister et barn, men jeg mener allikevel at ansvaret ligger hos den avdøde her.
Når man ser på farens kommentar:
Sitat:
- Han hadde ikke nubbesjangs, med den farten, sier faren.
- Politiet kunne ha slått av blålysene og sirenene. De kunne ha holdt seg på avstand og observert ham. Ikke bare holde på og holde på og jage ham i døden. Det måtte jo gå som det gikk, mener faren.
Så tenker jeg bare; han kunne jo bare ha bremset opp og kjørt inn til siden!
Jeg tenker som deg, om at politiet ikke skal kunne bedrive biljakt i det hele tatt så er det jo fritt fram for fartsidioter og andre kriminelle da.
Sitat:
Per Gunnar Vigmostad forteller om en sønn om var alt annet enn kriminell.(...)Han hadde nylig mistet lappen, etter en stygg forbikjøring. Nå hadde han tjuvlånt morens bil. I en rundkjøring ved hurtigbåtterminalen i Stavanger, observerte politiet ham i feil kjørebane.
Ikke kriminell? Ganske motstridende mener nå jeg, all den tid han hadde mistet lappen, "tjuvlånt" (eller stjålet om du vil) bil og kjørt i feil kjørebane, samt å legge seg på hjul når politiet ønsker å stoppe ham.
Men han hadde jo ikke fortjent å miste livet, det er ikke det jeg mener, men man utsetter jo seg selv for ganske stor risiko på denne måten da. Og andre, ikke minst! Selv om han helt sikkert var en snill og god sønn, det betviler jeg ikke.