Vis enkelt innlegg
Gammel 06-06-12, 21:41   #54
Mariss
Superduperaktiv
 
Mariss sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 639
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Okey her er min list...muligens litt lang....

- dyne baby mål; 65x80cm dun
- Sengetøy (str baby det minste) til kurv, seng og vogn. Jeg likte å ha et lite strekklaken under evt skinn i vogna. Fåes på Princess feks. Eller Barnas Hus.
- Soveskinn til vugga og vogna
- Madrass og evt overmadrass?? Til kurven fra din mor burde du kjøpe/få skåret til en NY madrass pga krybbedødfare. Skumgummi kan lett skjæres til. Billig er det også. I sprinkelsenga ville jeg kjøpt en skikkelig madrass
- smokker
- gasskluter og flanellsbleier (brukes til ALT - som hånkle, på stellebord, søl ved amming, gulp osv). Flanellsbleier får du på Sparkjøp
- ullbodyer og ullstrømpiser
- ullsokker
- tynn ull-lue
- bilstol-pose, type Odenwalder dun liten. koster 599,- på Barnas Hus tror jeg
- helsepladd par stk
- vippestol!
- amme bh (husk ull-innlegg, kjøpes på Barnas Hus eller apo, kjøp de største. Pass på trekk og kulde så du ikke får brystbetennelse)
- ullpledd fra f.eks LilleLam, eller strikk selv. Du trenger minst et ullteppe til babyen, man kan aldri ha for mange tepper. Jeg har sikkert ti stk.. I ull, bomull, fleece osv.
- Stellematten til oppå vaskemaskin eller stellebord. Best med de hvor du har babyen mot deg, så du ikke steller på siden. Du tilbringer MYE tid ved stellebordet i begynnelsen så viktig med ordentlig stellemulighet. Lag et koselig sted hvor det er varmt og hvor du og babyen trives. Uro? Kurver med kluter, bleier, sinksalver, babyolje, babywash osv
- tran og dråpeteller (ikke før 4 uker), men da er det viktig. Men dette sier Helsesøster til deg.
- En ekstra dråpeteller til å dryppe morsmelk i øyne og nese er også smart - hvis de blir tette i nesa.
- Saltvannsdråper for nyfødte. Fåes på apo. Dette går det mye av om ungen
er tett i nesa eller har puss i øynene eller noe.
- Brystpumpe og utstyr til den (ikke kjøp dette før du vet at du skal pumpe for den er dyr)
- Stelleveske
baby-termometer (til å måle feber) ellers mini-apotek-pakke til 199,- på apo til å ha på tur. Veldig kjekt å ha, så bare du legger oppi det du trenger når du skal reise bort.
- Badeolje, stellekrem, babysåpe.
- Sinksalve fåes på apo tilfelle baby blir sår i stompen.
- Våtservietter i feks merke Xtra (fåes på Coop Mega). De er gode og uten parfyme og andre stoffer. Kjekk å ha på tur og i stelleveska. Hjemme bruker du kluter eller stikker rompa under springen.
- Kluter. De har myke små kluter på Babyshop/BarnasHus. Vi bruker blå/rosa for rumpa og hvite for ansiktet. Kjekt å ikke blande dem selv om man koker dem/vasker dem sammen. Hiver dem i vask hver kveld. Du trenger kanskje 5 av hver farge
- Farris er digg når du kommer hjem fra sykehuset, du blir så tørst av å amme i begynnelsen, skikkelig tørr i munnen. Da er Farris genialt for det er litt salt. Hamstr i kjelleren etter Sverige-tur (Ramløsa!)
- Brystvortekrem til såre brystvorter. Heter PureLan eller Brystvortekrem. Bilde av en sau utenpå, helt ufarlig krem som man ikke trenger å ta bort før amming. Puppene dine kommer til å gjøre vondt i ca tre uker før de er herdet. Da er kremen gull verdt!

Et tips: Ikke ta av prislappen på barselgaver, du kommer garantert til å bytte en god del.... Du trenger ikke søte små luer til å ha inne. Eller pysjer og bodyer med masse vanskelige knapper, eller teite "voksen"-klær i babystørrelse. Du trenger bare myke deilige ull og fleece og bomull.

__________________
Storebror des-07 Lillesøster mars-10
Mariss er ikke aktiv   Svar med sitat