Sv: Kan man snu et b-menneske?
Tja, vil jeg si. Du kan aldri gjøre ham mer trøtt om kvelden og mindre trøtt om morgenen, men du kan styre ham inn i et søvnmønster som gjør det enklere for ham å takle en hverdag tilpasset a-mennesker. Det betyr blant annet å legge ham til samme tid hele uke, også i helgene, og vekke ham til samme tid hver morgen, også i helgene.
Jeg er b-menneske, på grensen til c. Det samme er faren og broren min. Min erfaring er at man faktisk ikke kan tillate seg å sove for lenge ut over formiddagen i helgene, uten at det går ut over ukedagene. Nå har jeg en mann som er a/b-menneske (han kan sove litt lenger i helgene og han kan være oppe om kvelden, men han kan like gjerne legge seg tidlig og stå tidlig opp uten å være trøtt) og det som redder meg er at han får meg i seng om kvelden, mens barna får meg opp om morgenen. Jeg er trøtt, men ikke zombie. I helgene sover jeg litt lenger om morgenen, men aldri ut over formiddagen, og det redder meg. Pre barn kunne jeg gjerne sove halve dagen og heller legge meg når det lysnet på morgenen.
|