Vis enkelt innlegg
Gammel 07-06-12, 16:44   #26
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streik, to-ukers plan og lekser

Hvorfor skal de jobbe alene i flere timer? Man hjelper vel ungene med lekser om ettermiddagen selv om læreren er i streik. Selvsagt er det tåpelig å gjøre førti matteoppgaver helt feil, men det er vel ikke nødveldigvis det som blir diskutert her? For vår del gikk leksene ut på å lese (som niåringen fremdeles trenger trening i, selv om han har lest lenge) mattestykker for begges del, som de løser med litt veiledning, men absolutt ikke har stålkontoll på noen av dem, og engelsk tekst og gloser for tolvåringen-mange nye ord å lære! For min del er det synet på hva lekser egentlig er som blir helt feil. Lekser er til for at man skal fordype seg i stoffet og øve mer på ting man ikke kan så godt, de er ikke til for å få tiden til å gå, eller for at læreren skal ha noe å holde på med om kveldene. Det er slett ikke alltid jeg leser nøye gjennom småoppgavene som mine elever leverer inn, men de er veldig opptatt av å få karakter på alt de gjør. At de faktisk (de fleste) lærer noe av å gjøre oppgaver til et kapittel i boka og bør gjøre det for sin egen del, har de vanskelig for å tro. (Jeg leser selvsagt de aller fleste oppgaver nøye, så jeg har ingen problemer med å vite hvor elevene befinner seg faglig, noe annet ville jo vært uhørt.)
Jeg er for øvrig helt med på at det er latterlig å gjøre oppgaver man kan ut og inn (noe som ofte blir diskutert her inne) eller å skrive to sider på engelsk hvis man bruker to timer og to dl. tårer på å skrive en setning. Altså: Ikke lekser for leksens skyld, ikke for foreldrenes eller lærerens skyld, men for at eleven skal få noe ut av det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat