Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Vi mener sjelden å være skumle. Men å bruke moderatorisk hilsen opplever jeg som å være veldig "fastslående". Jeg tror jeg bruker det veldig sjelden, fordi det er veldig sjelden jeg har behov for å flagge at dette er en offisiell uttalelse. Jeg tror også det å si signere en "nå nærmer vi oss kanten"-hilsen med moddestempel veldig lett kunne oppfattes som mye strengere enn det var ment, og som jeg skrev en del om i HI, er dette (altså: å bli oppfattet strengere enn vi mener) allerede noe vi opplever en del og prøver å forhindre.
Det er jo i stor grad det som er utgangspunktet for tråden - det at innimellom, når en av oss sier "ok, ro ned litt", eller "dette er vel litt uheldig?", så hører folk "det dere driver med er strengt forbudt!", og reagerer deretter. Og det skjer både på forumet og i bloggene, altså, og ingen trenger ta det personlig - det er ikke så rart at det blir sånn - men jeg tror ikke vi får bukt med det ved å uttale oss enda mer offisielt.
Jeg er med på denne.
Det som er så befriende her på FP er at moderatorene uttaler seg for det meste som privatpersoner, og det er vi alle vant med. Det er ikke som på andre forum (der jeg selv modererer) hvor man svarer som privatperson og blir nærmest halshugget fordi man er moderator og ikke skal uttale seg. (snakker ikke om blogger nå.)
Jeg tror pga at moderatorene stort sett skriver som privatpersoner, stikker det litt dypere når de en og annen gang signerer med -moderator.
Jeg har merket at jeg rygger litt fortere da, og tenker 'oj'! Da er det på tide å tenke på hva en skriver/ hvordan en formulerer det.