Vis enkelt innlegg
Gammel 09-06-12, 21:25   #5
naima
nerdedame

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Sv: Hva kan man egentlig gjøre med en baby i Syden?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Dette er jo helt sant, men jeg vil bare nevne at man kan måtte belage seg på MYE amming altså, så det er jo lettvint å SI dette, men ikke alltid lettvint i praksis. Jeg fullammet en på 5,5 måneder i Thailand i 14 dager iforfjor uten at hun fikk noe annen væske i tillegg, hun var ganske stor også og hadde et bra konsum fra før kan man si. Jeg ammet henne stort sett kontinuerlig gjennom natten i tillegg til stadig vekk på dagen. Den eneste trøsten ved dette var jo at all isen jeg spiste ikke la seg på sidebeina .

Jeg nevnte dette for fastlegen da jeg kom hjem, og hun trodde nærmest ikke på meg - før hun bare satte øynene i meg og sa "Det var sannelig godt gjort. Men nå synes jeg du skal starte med mat".

Jepps, klart det kan bli mykje Eg vil dog seie det er skilnad på 4 og 5.5 mnd, og kanskje særleg når 5.5-måndringen din var ganske stor. Ein 5.5-måndring er nok i større grad klar for noko meir enn morsmjølk (sånn heilt uavhengig av kva helsesøstre og barselforum måtte meine om tidspunkt for introduksjon av fast føde...), og så kjem varmen på toppen av det heile.

Eg ville nok heller prøvd å gi frukt i nett enn vatn til ein på 4 mnd som ville die veldig ofte (etter mors smak), trur eg, sidan det er enklare å avgrense mengden både i forhald til væske-/saltbalanse og i forhald til at det fortrenger morsmjølka (plassmessig). Og til eit barn som vanlegvis dier ofte vil vatn kunne fortrenge meir mjølk enn til eit barn som dier sjelden, fordi eit hyppig diande barn (som regel) er vand med å spise mindre porsjonar.

Så sjå det an, men eit fullamma barn har altså i utgangspunktet ikkje behov for noko anna væske enn morsmjølk.

naima er ikke aktiv   Svar med sitat