Sv: Har du tiltro til lokalpolitikere?
Lokalpolitikere er vanlige folk. Jeg liker at det er vanlige folk som lever vanlige liv og med vanlige feil og mangler. De har ikke presserådgivere som forteller dem hvordan de skal opptre utad, så det kan bli litt upolert til tider, men det er i det minste folk som lever med det de vedtar, de har ikke særordninger som setter dem på siden av samfunnet slik stortingspolitikere til en viss grad har. Noen skjønner jeg jo ikke helt hvorfor er blitt valgt inn, men alle som stemmer er åpenbart ikke som meg. Så selv om jeg ikke er fan av alle lokalpolitikere, har jeg tro på lokaldemokratiet, at en del skal vedtas av de menneskene som lever med det. Jeg synes det er veldig synd at det er rike og fattige kommuner, jeg synes kanskje at man burde ha litt mer inn-til-staten-og-ut-igjen-filosofi på pengefordelinga enn vi har idag, men dog.
Jeg har mye mindre sansen for politiske broilere, politikere som aldri har hatt en vanlig jobb, aldri stått i kø for å få barnehage, aldri hatt vanlige bekymringer rundt studier, bolig og etablering. Joda, de er kanskje flinke til å tenke politikk på makronivå og snakke for seg, men i og med at det er såpass mange særordninger for stortingspolitikere synes jeg at de som sitter der burde ha prøvd å være vanlig først.