Sv: Dieselforbud i Oslo, vad tycks?
Men da bør det samtidig bli godtatt at man ettermonterer dieselpartikkelfilter, slik man har mulighet for i Tyskland og Nederland.
Det er ganske stor forskjell i kvaliteten på dieselpartikkelfiltrene. En del biler har et filter som bare er godt nok til å fjerne nok til at bilen imøtekommer Euro-kravene. Andre har filtre som fjerner veldig mye mer. Et ettermontert filter kan fjerne f.eks. 40 %, mens et originalfilter 90 %. Men noen biler har originalfilter som ikke er mer effektive enn ettermonteringsfiltrene.
Det man igjen her gjør er å "få fattigfolket bort fra veiene". Vi legger opp til en bilpolitikk i dag hvor bilen i praksis er en "skattekilde" for staten. Men den slår inn uavhengig av inntekt. En del er avhengig av bil i jobbsammenheng og for å få en moderne hverdag til å gå opp.
Jeg må si at jeg er overrasket over at kommunen gjør dette. Skulle man gjøre noe slikt burde man tenke langsiktig på et høyere nivå - gjøre noe på sikt der man skulle få ned dieselandelen.
Men hva gjør man i Oslo med vedfyring og ikke minst alle bygningene som har eldre oljefyringsanlegg? Nada. Og mye av disse bygningene med gamle oljefyrer er statlige og kommunale bygninger.
Man kan få tilskudd for å skifte ut gamle oljefyrer. Men for mange er dette selv etter tilskuddene såpass dyrt at man heller tar kostnaden av å fyre videre med disse.
Bilpolitikken vi har her nå er usosial. Det gjelder generelt. Vi sitter med en sosialistisk regjering som i praksis fører en "få fattigfolket bort fra veien"-politikk med de generelle avgiftene og kostnadene man har for bilhold i dag. Og det sitter en gjeng tullinger som ikke ser ut til å forstå hvordan samfunnet i dag fungerer og hva som evt. må komme av tiltak før man kan presse på mer avgifter her. I tillegg mangler de teknisk forståelse for det hele.
Jeg vet ikke hva de har tenkt å gi i bøter ved brudd på disse bestemmelsene, og hvordan de har tenkt å følge det hele opp. Hvis det blir som piggdekkavgiften er det jo ikke stort å bry seg om. Kjenner mange som aldri har betalt avgiften og heller går for å betale en bot en gang hvert x år i stede for å gjøre det.