Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"
Opprinnelig lagt inn av C.D, her.
Hjelpe meg for et argument, Celebelen!
Jeg linker til fremming av bakovervendt innimellom på fb, det er trist hvor mange liker eller positive kommentarer som kommer. Skriver jeg derimot at jeg fikk roser med mannen, eller at hønene har lagt monsteregg, ja da likes og kommenteres det noe voldsomt....
Signerer dette. Bakovervendt samt tilstrekkelig sikring av også større barn er en stor kampsak for meg, og jeg linker flittig på FB til slike artikler. Sjelden respons ja... Men så tenker jeg at jeg håper det synker litt inn også, får dem til å tenke.
Jeg tror mye går på uvitenhet. Passer ikke stolen de har - ja, så gjør ingen andre det heller. Få vet at en stol kan gi hav av plass i en bil - både for barnet og den voksne - mens i en annen bil gi lite plass. Og jeg blir ganske fortvilet når foreldre sier at barnet ikke lenger vil sitte bakovervendt eller når de er større; sitte i beltestol. Når er det barnas valg hvordan de skal sikres i bil?! Hva tenker foreldrene på når de lar barna bestemme slik?! Svaret er jo klinkende klart - vil du ikke sitte i stolen så kan du heller ikke kjøre bil! Enkeltpenkelt sier nå jeg.
Bilsikring må inn som et viktig tema fra helsesøstrene og helsestasjonen. Gud bedre, så mye uviktig som blir informert om fra den kanten, og bilsikring er et tema som gjelder liv og død faktisk. Vis videoer fra TT - forskjell på bakovervendt vs forovervendt. Få dem til å se forskjellen - så må jeg bare betrygge meg med at 'hvilke foreldre velger da å sikre sitt barn forovervendt'.
I'm preaching to the choir here, men måtte bare få det ut