Sv: Kan du litt om ernæring/trening så trenger jeg hjelp fra deg!
Huff det hørtes ikke noe bra ut. Skjønner godt at du er fortvilet.
Jeg kan ikke så mye om ernæring og trening utover det jeg lærte på sykepleien, men jeg velger likevel å svare ettersom jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver.
Jeg har Sarkoidose og for min del sitter den i huden. I perioder klør jeg mye i huden og det blir sår når jeg ikke klarer å holde fingrene unna. Jeg er også mye trøtt og sliten.
Jeg har fått anbefalt kosthold a la Fedon Lindberg eller enda strengere lavkarbo varianter, da redusert sukker og karbohydrat inntak kan virke dempende på betennelser i kroppen. Jeg har ikke klart å holde på så lenge med lavkarbo at jeg har merket noen bedring Jeg har dog nettopp begynt med en ny start på det selv og venter spent på resultatene. Så langt har jeg etter en uke mer energi og det kjennes godt.
Jeg har hatt god effekt av å ta kapsler med nattlysolje. Huden virker sterkere nå enn før jeg begynte på det, men det tok noen måneder før jeg merket resultater.
Når det gjelder Zink så kan det hjelpe på sårhelingen, det gjør også B vitaminer. C vitaminer er også viktig for at kroppen skal heles. Doseringene skal jeg ikke gå inn på, for det er jeg litt usikker på. Det vet de på apoteket. Har du ikke fått noen anbefalinger på dette fra fastlegen din?
Når det gjelder trening så er all bevegelse god bevegelse, men fordi du ble så dårlig av de turene, så er jeg litt redd for å foreslå noe for deg. Kanskje du kunne fått litt hjelp av fastlegen. Henvisning til fysioterapeut eller be om grønn resept http://helsedirektoratet.no/folkehel...r/default.aspx Da kan du henvises til friskvern klinikker der de er flinke på opptrening.
Lykke til