Sv: Re: Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?
Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.
Det hadde ikke egentlig falt meg inn at dette kunne være en problemstilling, så uproblematisk synes jeg det er med litt vin i en konfirmasjon. Men jeg ser jo at mange synes det.
Jeg er omtrent der jeg også. Jeg kan ikke forestille meg at det ikke ble servert rødvin til middagen i min og min brors konfirmasjon; jeg husker ikke noe spesielt om dette, da dette ikke var noe som opptok meg på den alderen.
Forresten, når jeg tenker meg om, så lurer jeg på om det kanskje nettopp var til konfirmasjonen at det ble kjøpt inn en alkoholfri rødvin til meg (siden de andre fikk vanlig), men at jeg ikke likte den noe særlig. Brus eller annen søt drikke til middagen er det ingen av de voksne i familien som liker, og jeg tror jeg hadde mistet sansen for det jeg også da jeg var femten. Og jeg tror jeg ville oppfattet det som like kunstig å ikke la de voksne få et glass vin til maten fordi jeg var for ung til vin, som å ikke la dem få kaffe til kakene bare fordi jeg ikke likte det.
Jeg sier ikke at det ikke kan være et poeng med alkoholfrie selskaper, men jeg så aldri dette som et aktuelt tema i det hele tatt da jeg var tenåring, fordi jeg hadde et så totalt uproblematisk forhold til det at det ble drukket alkohol. Det er vel derfor jeg aldri har tenkt over at det skulle være noen grunn til å ikke videreføre omtrent det forholdet til alkohol som jeg er vokst opp med. Men jeg kommer nok til å tenke på det etter å høre hvor mange som synes dette er en stor greie.
Skulle det bli konfirmasjonsselskap her i huset noen gang, regner jeg med at vi snakker med konfirmanten for å bli enige om hva som skal serveres.