Vis enkelt innlegg
Gammel 23-06-12, 19:09   #1
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 263
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Neste år blir det .. tja. Hjemmeferie? Lang hatmail

Jeg har vært på ferie. Verdens enkleste ferie med tre barn, som jeg så fint skrev i tråden hvor jeg ba om innspill for å slippe billig unna med å gjøre ingenting, selv om jeg har tre barn.

Opplegget skulle det ikke være noe galt med:
- Sunwing resort med All inclusive!
- Besteforeldre + søster i reisefølget!
- Mallorca! Korteste veien fra Bergen til Suden!
- I juni! Når det skal være nesten kjølig der faktisk.

Okei.

1. Hva er poenget med en flytur som åpenbart ikke tilrettelegger for babyfamilier? Ja, jeg har reist innenlands med baby før, mer av nødvendighet. Men flere timer, med et selskap som fokuserer på familieferie?
Setene er så trange at man knapt får snudd babyen på fanget. Hodet stanger borti vinduet eller naboen eller armlenet når man ammer. Det går ikke an å legge ned bordet når man har baby på fanget, så å bestille mat er det ikke noe poeng i. Heller ikke noe som helst drikkende som ikke kan skrus igjen, for det velter faktisk.
Når babyen til tross for sikkerhetsbelte og ukomfort likevel har sovnet på fanget, begynner kabinpersonalet å gnåle ukontrollert om skrapelodd og tilbud på alkoholholdige varer, med velplasserte pauser akkurat slik at barnet kan våkne et helt utall ganger i løpet av turen.

2. Hvor ble det av den kjølige værtypen, tro?
På torsdag var det 34 grader, de andre dagene noe tilsvarende med håpløs luftfuktighet. Knøttet var ved bassengkanten én time en av dagene. Resten av tiden tilbrakte han og jeg (evt. avløst av en annen voksen)
a) Under et tre som kastet skygge. Treet var av type nåletre og var helt klart i fellingsfasen. Alternativt var det alle duene der oppe som bidro til fellingsaktiviteten. Duene bidro også ved å lorte på solsenga, vogna eller like godt på naken hud.
b) På hotellrommet. Her var det kjølig og ekstremt kjedelig. Når noen skulle gjøre rent på hotellrommet gikk man heller ned i resepsjonsområdet, hvor det var temmelig behagelig temperatur, og kanskje hakket mindre kjedelig jf. skjærende falsk sang på scenen, knusende glass i buffeen, eller at babyen aldri klarte å sove i spetakkelet.
Knøttet fungerte ikke i skyggen av parasollen ved bassengene. Heller ikke i skyggen hvor man spiste. Han sovnet aldri i vogna med mindre man trillet under det "%"%/ nåletreet. Alt annet gjorde ham grinete og så klam i huden at man risikerte at han kunne skli ned mellom hendene på en om man ikke holdt godt nok. Han hatet det sterke lyset.
Resultatet ble som dere sikkert kan se for dere at jeg vandret hvileløst omkring mellom nåletær og aircondition, måltidene jeg gadd gå til ble gjennomført ved at en annen i familien ble lortet på eller at knøttet gikk på omgang mellom alle de voksne ved bordet og ble mer og mer hysterisk.

3. Avstanden fra treet til babybassenget var tilstrekkelig lang til at baby ble fryktelig grinete innen man rakk fram/tilbake. Han hatet UV-drakten og jeg oppdaget rimelig snart at badebleier ikke er anvendbart på land/i vogn. Resultatet av et nedkjølende bad var veldig kortvarig - før jeg ante det var Knøttet like dyvåt av svette som før.

Hvordan i huleste fungerer dette for andre?
Er det meg det er noe hakkande feil med?
Er det dere som er gale?

På den positive siden:
Å dusje med baby på hotellrommet er kos.
Å se soloppgangen 06.30 er heller ikke så dumt. Hadde man bare ikke vært våken i halvannen time allerede da.