Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?
Opprinnelig lagt inn av Iset, her.
Tror neppe dette spørsmålet hadde blitt mottatt på samme måte i de fleste andre land enn Norge. Nordmenn kan jo ikke drikke normalt. I Italia er de så vandt med et glass rødvin til maten at ingen hever øyenbrynene, de hadde vel ledd seg ihjel av denne diskusjonen. Du ser sjelden folk ligge døddrukne over bordet der, slik som i Norge uansett.
Det at en hadde ledd seg ihjel av denne diskusjonen i Italia er ikke det samme som at det er en dum diskusjon.
Alkohol er en stor samfunnskostnad, det gjelder like mye i Italia som i Norge. EU jobber for øyeblikket med utviklingen av EUs første alkoholpolitiske strategi. I følge EU-rapporten "Alkohol i Europa" er de totale kostnadene av alkohol like høye som kostnadene av tobakk. (europanytt.no)
Jeg synes også det blir alt for enkelt å si at nordmenn ikke kan drikke, for selv om en kan få inntrykk av at vi drikker mye mer (ref. stupfull over bordet), så mener jeg å huske at vårt totale forbruk er mye lavere enn de typiske landene som blir dratt frem i slike diskusjoner (som Frankrike og Italia), og at kostnadene for samfunnet totalt sett er mye lavere her. Etter å ha lest litt inne på alkokutt sine sider ser det ut til at dette har jevnet seg endel ut, vi har fått mer "kontinentale" drikkevaner. Jeg synes ikke det er noe positivt. (Selv om jeg personlig godt kunne tenkt meg å byttet ut de stupfulle nordmennene med mer siviliserte søreuropeere som tar seg et glass til maten. Jeg har foressten opplevd både stupfulle italienere og siviliserte nordmenn, så det er vel ikke fullt så svart på hvitt.)
|