Sv: Norge må importere blod fra utlandet
Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.
Nei, gjør vi det? I tillegg er vel betaling av blodgivere vanlig andre steder såvidt jeg har forstått. Og såvidt meg bekjent testes jo alt blod før det gis til mottaker, derfor synes jeg det blir litt snodig i enkelte tilfeller å ikke få gi. I mitt tilfelle f.eks, hvor en piercing i tunga (altså slimhinne) som jeg har hatt i 10 år, utelukker blodgiving.
Akkurat den der med piercing og tatoveringer har jeg lurt på. Hvorfor gir det evig karantene. Det høres jo litt merkelig ut igrunn.
Om Norske sykehus sjekker blodet de får inn, det kommer vel an på hvor akutt det er. Blir det hentet inn i all hast, så har de vel neppe tid til å ta alle tester på det, og da må de jo stole på giverlandet og dets rutiner.
Når vi gir her i landet, så testes blodet for alvorlige sykdommer hver gang. Blodet legges da på et ventelager til svar på disse foreligger, og når alt er greit, så går blodet videre, klar til bruk.
Det er vel HIV og hepatitt de i hovedsak sjekker, og resten beror på det skjemaet giver har fylt ut ved tapping.
And how I got to where I am
|