Sv: Norge må importere blod fra utlandet
Siden jeg har vært i en noe evigvarende karwantene siden ejg bel gravid i desember 2007 (ammet eller vært gravid siden) har jeg ikke vært på blodbanken på eistund. Jeg hade tenkt å begynne på blodbussen i Bergen den sommeren jeg sluttet å amme Knerten, men ble altså gravid før jeg kom igang.
Nå har vi flyttet, og jeg tenker på å melde meg igjen, når jeg ikke ammer lenger. Og mannen. Avstanden til sykehuset, og ingen blodbuss, gjør det til litt mer av et tiltak da, men jeg anser det som en såpass grei sak at jeg sikkert kommer til å gjøre det likevel. (Mannen får velge selv, selgsagt, og det vil nok avhenge litt av hvor han blir å jobbe, i forhold til reiseavstand. Vi BOR ikke sånn praktisk i forhold til sykehuset, men jeg jobber slik at det ikke er sååå langt.)
Men det er vel ikke akkurat en lovfestet greie det med fri fra jobb da. I min forrige jobb hadde vi det på samme linje som legetimer, fikk man det ikke til utenfor arbeidstiden fikk man fri med lønn. (Og man får jo somregel ikke til slikt utenom arbeidstiden dersom man jobber fulltid.) Men jeg er sannelig ikke sikker på om dette er nevnt noe sted i personalhåndboka på min nye jobb, jeg bør kanskje undersøke det etterhvert.
Jeg mener å huske at pappa har fortalt at da han begynte fikk de penger for det? Ikke en stor sum akkurat, men han var i millitæret, og alle slanter teller...
Jeg har nå fått litt av hvert, og avstått fra gave noen ganger (en gang kunne ejg få ei hvit, gjennomsikti t-skjorte med blodgiverlogo på. Det avsto jeg fra, ja...) men det var nå egentlig heller det med å få sitte der (med lønn) og slappe av, lese aviser, drikke det jeg hadde lyst på fra utvalget deres, og hvile i en liten halvtime, og deretter være lat resten av dagen med god samvittighet... Det er motivasjon nok for meg, egentlig... (Jada, også det med at det jo er fint å tenke at kanskje mitt blod redder livet til en eller annen.)
Jeg vet ikke helt om jeg ser så stor forskjell på en symbolsk sum eller en mumikopp. Reisepenger for de med lang avstand (Men hvor går grensen da?) eller sånn... har ikke så sterke meninger jeg. Men vi bør ikke senke kravene, på bakgrunn av blodmangel. De bør vurderes utfra smitterisiko, ikke behov.