Vis enkelt innlegg
Gammel 15-07-12, 10:37   #4
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Facebook leser brukernes private samtaler"

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

I følge artikkelen i adressa her, så mener datatilsynet at slikt er ulovlig.

De mener at dette ville ha vært ulovlig for et norsk selskap i Norge. Det er en forskjell. Jeg vil tro det er helt legalt det FB driver med.

Personlig opplever jeg det som fint at slike saker kommer opp i ny og ne. Når det gjelder overvåkning, så har teknologien innført veldig mange nye muligheter som rett og slett ikke eksisterte før. Ta telefon feks, før var det ikke mulig å overvåke (tale)samtaler uten å gjøre noe aktivt. Ved sms tekstmeldinger lagres en kortere periode hos leverandør. Det har altså vært et teknologiskifte fra å måtte gjøre noe aktivt til at dette skjer "av seg selv", men må faktisk aktivt inn å slette logger etc

Opprinnelig lagt inn av Carrera

Egentlig så kjenner jeg at dette er noe de aller fleste større nettsteder burde gjøre...å ha et system som fanger opp gjentatt bruk av ord som kan tyde på at noe foregår.

Jeg er usikker. Det vil alltid bli et kappløp, som gjør at de som overvåker også må ha en kontinuerlig forbedringsprosess. Hvem skal ha kapasitet til å jobbe med dette? (med andre ord: Kan vi sikre kvaliteten på en slik type overvåkning? Hvis vi ikke kan det, er den da verd noe som helst?) Og hvis dette er noe hver enkelt skal drive med, er vi ikke da tilbake til det digitale "ville vesten" med "hver mann har sitt våpen og skal kunne forsvare seg selv"?