Sv: Romfolkets situasjon
Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.
Nei, men det er vel blant annet der jeg tror mange føler litt «harme». At de ser ut til å forvente at de kan få slå opp telt, og få tilrettelagt fasiliteter. Og at det er litt av den holdningen som kommer frem når noen av de blir intervjuet, og blant annet ber om penger for å forlate landet.
Det er jo tydelig at det er problematisk å finne en riktig måte å håndtere dette på, og at mange - både politikere og politi, synes det er vanskelig.
Hva forventer nordmenn av tilrettelegging? Blir nordmenn arrestert i utlandet skrikes det om at det forventes gode sanitære forhold.
Nordmenn er temmelig kravstore og tror de kan være det i kraft av å være norske liksom. Staten skal fikse alt om vi også trøbler til livet vårt.
Dette mangler disse menneskene.
Mange uttalelser fra mennesker i desperasjon kan høres ille ut og jeg skulle ønske at ikke enkeltuttalelser blir blåst opp og gjort til utsagn som en gruppe skal stemples for. Jeg vet samtidig at forholdene de vil reise tilbake til er så groteskt mye verre enn de som leves under på en camp i Norge at jeg forstår at det er desperasjon ute og går. Jeg tror ikke vi på noe vis klarer å sette oss inn i hvordan det er å bli sett på som mindre verd enn dyr, bli spyttet på på gata og oppleve at det ikke finnes håp.
Tatere i Norge har sagt at de ble født inn i en skjebne hvor alle i utgangspunktet var mistenksomme bare på grunn av opphavet deres. Gjorde de det godt på skolen var det "på tross av herkomst". Tjente de bra med penger mistenkte folk snusk. Hadde de det pent og ryddig hjemme var det nærmest et under. Jeg har sett noe av dette IRL blant folk jeg kjenner og det er skremmende. Likevel er dette bare småtteri i forhold til den hetsen romfolk opplever bare fordi de er romfolk.
|