Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?
Må innrømme at jeg får en litt ekkel følelse når jeg ser at folk tror de har full oversikt over barnas hverdag. Selvsagt er det flott at man har følelsen av god kontroll, og jeg tror at dette er forebyggende. Men å tro at man vil oppdage alkoholdebut og alkoholbruk (hasj og røyk også for den saks skyld) fordi man har god oversikt, det synes jeg er i overkant optimistisk. Jeg vokste opp med en svært streng linje når det gjaldt restriksjoner ifht fester, alkohol. Foreldrene våre pratet sammen, noe som jeg også anser som svært viktig. Det hindret meg ikke å starte og røyke og smake alkohol i syvende klasse på ungdomsskolen. Det ble ikke oppdaget.
Jeg ser alkoholmedaljens bakside i jobben min, og synes det er drøyt å nærmest kreve bevis for en opplevelse av at "mange drikker mer enn et eller to glass sammen med barna". Jeg sitter med samme opplevelsen som Hattifnatten, men tør å mene dette uten å grave fram ørti rapporter som bekrefter dette. Alt for mange barn lider under alkohol- og rusbruk. Svært mange lider av avhengighet i forhold til rus. Et barn som opplever dette er et for mye.
Jeg tror i motsetning til mange i denne tråden at alkoholfri sone i barnas selskap er svært viktig. Jeg tror slike hendelser påvirker barna mer enn vi tror nemlig. Flere her sier at de ikke kan huske om det ble servert alkohol i egen konfirmasjon, og bruker det nærmest som et argument for at det ikke spiller noen rolle. Selvsagt er det ikke mange som husker "detaljen" om at alkohol ble servert i vår egen konfirmasjon. Det er ikke dermed sagt at det ikke påvirker oss! Påvirkning skjer jo som regel ubevisst.
Konklusjon: Jeg er helt på linje med Hattifnatten og Snippa i denne diskusjonen. Alkohol har etter min mening ikke noe å gjøre i selskap for mindreårige.