Sv: Mistanke om ADHD
Må si meg enig i at søsken trenger ikke være noen målestokk.
Mellom mine to eldste skiller det 355 dager.
Gutten er eldst: urolig, ukonsentrert, først siste halvår før skolestart greidde han å legge puslespill og skrive navnet sitt, greidde aldri å være med i samlingsstund men fikk med seg hva som skjedde selv om han var over/under/ved siden av alt. Har sjekket både syn og hørsel hos spesialist da hs mente noe var galt (og mor mente det var kjedelig for han dermed orket han ikke konsentrere seg- jeg fikk rett ), gjorde alt mulig rart av fantestreker (litt Emil i Lønneberga- handle først, tenke etterpå), hadde en periode der han løy så det rant av han, men var også veldig omsorgsfull når han var i godlune, fikk alltid folk til å smile når han skrudde på sjarmen.
Jenta er yngst (altså ett knapt år yngre): rolig, kjapp til å lære seg bokstaver og skreiv navnet sitt tidlig, puslet vanskelige puslespill fra 3 års alder, satt som ett lys i samlingsstunder, gjorde alltid som hun ble bedt om og gjorde aldri, virkelig aldri noe galt. Lekser og oppgaver gikk som en lek, litt for pliktoppfyllende faktisk.
Idag er gutten og jenta mi 18 og 17 år.
Jenta mi har fortsatt som hun var når hun var liten, flink og pliktoppfyllende men heldigvis blitt tøffere av seg 
Gutten min har ikke adhd, han har gått ut fra vgs med 4,5 i snitt, fått seg lærlingeplass og har blitt en fornuftig og rolig gutt (en rotkopp er han fortsatt da, men det er vel det eneste som henger igjen fra yngre dager ).
Unger og søsken er forskjellige, og det må de få lov til å være uten at det trenger å feile dem noe 
Jeg ser mye av attpåknerten i storebror, og jeg tar meg i å huske hvor krevende storebror var som liten nå når knerten er på full fart frem i verden.
Noen ganger kan jeg tenke at dette kan da ikke være normalt, men så kommer jeg på storebror før og nå, og da roer jeg meg.
Jeg sier ikke at det absolutt ikke er noe å bekymre seg for hos dere, for jeg er ingen ekspert, men husk at barn er forskjellige da. Og jenter er generelt sett roligere enn gutter (ikke alltid, men ofte) dermed blir forskjellen mellom dem så mye tydeligere også.
Høres ut som en lur ide å ha en god dialog med lærer og se det an