Sv: Folk som ikke har barn vet likevel best
Om et barn blir kresent eller ei tror jeg har mye med barnet å gjøre. Jeg har en gutt som er svært kresen og småspist. Jeg serverte ikke han spesiell mat, jeg la maten på tallerken, han måtte smake og det er ikke lov å si æsj. Denne metoden har fungert kjempebra på mellomste. Hun spiser alt unntatt det barn vanligvis liker. Hun liker ikke vafler, pannekaker, pølser osv. Minste er en mellomting.
Så hvordan barnet blir presentert for maten er ikke alt. Det har noe med hvordan barnet selv er. Eldstemann brekker seg og kaster opp når han prøver å smake på nye ting. Han spiser kun en håndfull med forskjellige matvarer. Han snevrer stadig inn hva han spiser.
Hva skal man gjøre når barnet ikke vil spise det som blir servert? Hvis ikke han får servert mat han liker, så hopper han glatt over det måltidet. Han hopper gjerne over neste også. Han har omtrent ikke sultfølelse i utgangspunktet. Hopper han over et måltid forsvinner sultfølelsen med en gang. Da kan det gjerne gå noen dager før han gidder å spise igjen. Da ser vi en gutt som sakte men sikkert svinner hen og blir stadig mere utmattet og orker mindre. Hva gjør man da?