Sv: Romfolkets situasjon
Det er jo ingen som helst tvil om at romfolket i Europa er utsatt for diskriminering, og heller ikke om at svært mange av dem har en kulturell bagasje som gjør dem vanskelig integrerbare. At romfolket som helhet, og særlig i Øst-Europa, har dårlige levekår er rimelig åpenbart.
Det kan godt hende det hjelper enkeltindivider i blant rumenske roma å få tilbringe sommeren som tiggere i Norge, men det er vel forholdsvis lite som tyder på at inntekten deres bidrar til å endre forholdene betydelig for romfolket som gruppe. Tvert i mot finnes det rimelig mye bistandsforskning som tilsier at det mest effektive og det som gir mest valuta for bistandskronene, er å hjelpe folk i deres hjemmesamfunn og med en langsiktig tankegang hvor man har fokus på å øke deres evne til å klare seg godt på egen hånd.
Dermed har jeg litt vanskelig for å se at romfolket som gruppe skal behandles annerledes enn andre fattige arbeidsinnvandrere med EØS-statsborgerskap. Det er mange av disse i Oslo, og mitt inntrykk er at mange har et langt dårligere nettverk å lene seg på her enn romfolk flest.
Avtalene om fri flyt av arbeidskraft forutsetter at arbeidssøkere kan forsørge seg selv inntil de får inntekt. Kan de ikke det, må de dra hjem. Og selvfølgelig må de forholde seg til lovverket i oppholdslandet, også regler som sier at man bare kan villcampe to dager på et sted, ikke kan bosette seg i parker og tisse på gaten.
Jeg tenker vel egentlig at det er den overordnede politikken Norge bør føre i forhold til gruppen utenlandske romfolk i Oslo, og alle andre utlendinger i samme situasjon: Forlange at de forholder seg til lovverket i Norge ved opphold her og besørge deportasjon om de gjentatte ganger eller i alvorlig grad ikke gjør det, gjerne med en karantenetid for nytt opphold.
Europa, derimot, og Norge inkludert i dette, bør videreføre/utvikle arbeidet med integrasjon av romfolk i de samfunnene de lever. (Ikke at det er noe Norge bør rope for høyt om, all den tid vi ikke er i nærheten av å lykkes med integrasjon av de relativt få romfolk med norsk statsborgerskap). Akkurat hvordan man best gjør det, vil jeg tro det finnes noe kompetanse på i landene med størst roma-befolkning. Skjønt, det fordrer jo at man kan snakke åpent om de kulturelle utfordringene man kan møte her uten at vi veiver med rasisme-kortet med en gang. Jeg er tilbøyelig til å tenke at når integrering av analfabet-nomader fra midt i Afrika går så utrolig mye glattere enn integrering av en rom, så kan det ha noe med rom-kulturen å gjøre også, ikke bare fordommene mot den.
Det gir ganske kjipe assosiasjoner å snakke om deportasjon av roma. Samtidig ser jeg ingen som helst grunn til at det skal gjelde andre regler for denne folkegruppen enn for andre arbeidsinnvandrere og turister fra EØS-området.
At en del av de romfolk som har uttalt seg i media fremstår kravstore, lite ytevillige og generelt usympatiske, tenker jeg egentlig er en digresjon når det gjelder lovverk og håndtering. Derimot er det veldig relevant i debatten om hvorfor vi provoseres så av disse "lite verdige trengende" og hva det later til å få frem av brunt grums.
Det er lett å være enig i at Ola Nordmann foretrekker å hjelpe søte negerbarn på god avstand, og da helst mot takkebrev og bilder i posten fra <insert fadderorganisasjon>. Det er en fin ting å være oppmerksom på i seg selv. Men jeg får litt avsmak av alle som later til å mene at fordi romfolket er svært fattige, skal de ha særbehandling om de klarer å komme seg til Norge. Det høres hyggelig og menneskevennlig ut, dét, så lenge det gjelder et par hundre rumenere. Samtidig har selv ikke Norge ressurser nok i velferdsstaten til å la den omfatte alle som har det vanskelig og evner å komme seg til Norge. Nettopp derfor regler som de om at arbeidsinnvandrere må kunne forsørge seg selv, eller at du ikke får komme på første buss fra Sudan fordi du har lyst. Det ville utgjøre et regnestykke som ikke går opp.
Inntil vi er villige til å dramatisk redusere egen levestandard, må vi altså ha regler som begrenser rettighetene det gir å bare befinne seg i Norge. Og har vi først slike regler, skal de selvfølgelig gjelde både Nicolae fra Romania og Pedro fra Spania.