Vis enkelt innlegg
Gammel 01-08-12, 22:44   #27
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva male panel tak med?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg har også malt mange kvadrat med ubehandlet panel med sperregrunn før oljemaling og ikke ett eneste sted har jeg fått gule flekker.

Har det da vært på nytt eller gammelt treverk?

Malte et soverom med femten år gammelt gulnet panel, brukte sperregrunn, deretter tre strøk vannbasert. Gule flekker i skråtak på et svært soverom var lite kult

Stua i samme hus ble det brukt to strøk kvistlakk, pluss sperregrunn, og det var ikke en gul flekk.

De gule flekkene kommer som regel ikke umiddelbart heller, og det har variert fra rom til rom, er hvertfall min erfaring. I en kald kjellergang brukte vi kun sperregrunn, og der ble det ikke gule flekker. Min malerpappa mente det hadde noe med temperaturen å gjøre.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Takk for tips. Da fortsetter jeg med kvistlakk.

Jeg tar ikke sjansen uten kvistlakk, etter tidligere erfaringer. Jeg har malt mye panel oppigjennom åra

Malermesterpappaen min anbefalte en stund å bruke sperregrunn, så man kunne slippe kvistlakk, men det har de gått bort fra. De bruker alltid kvistlakk før sperregrunn, det er så lite jobb i forhold til hvor stor skade det kan gjøre på resultatet.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat