Vis enkelt innlegg
Gammel 03-08-12, 07:41   #86
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dialektskriving gjør vondt i øynene

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

I tale er det nok langt mer utbredt at folk fra Stavanger og Sandnes bytter ut kj-lyden med skj/sj enn folk fra Jæren som i stor grad er flinke til å uttale ki/kj-ord på riktig måte. Selv om Jæren strekker seg helt til Stavanger brukes det jo ofte til å referere til kommunene sør for Sandnes så da følte jeg for å rette litt på dette.

Jeg skriver nesten bare dialekt på fjesboka (med unntak av om jeg skriver til/med folk med en annen dialekt). Faktisk er det slik at det blir litt snakkis ut av det om noen plutselig begynner å skrive på bokmål, for det er tydeligvis ikke kutymen her. I andre settinger, og da særskilt så formelle som reklame, ect finner jeg det veldig ubehagelig å lese dialekt. Ikke nødvendigvis på grunn av dialekten i seg selv, men fordi det er brudd på uskrevne regler.

Etter nesten 9 år i Stavanger og med slekt på Jæren er jeg klar over forskjellene. Det jeg legger merke til er at sj-galskapen må ha spredt seg sørover.
Rogalansk ser ikke bra ut skriftlig, men verst av alt er jærske (da snakker jeg Jæren sør for Sandnes) diftonger i kombinasjon med sj-galskap.

Sj-galskapen hadde spredt seg langt ut fra Stavanger allerede i tida jeg bodde der.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat